Followers

Saturday 14 January 2012

cerita zaman tok kaduk saya yang PELEK =.=

Alhamdulillah, Allah masih pinjamkan nikmat nyawa dan sihat kepada saya ;) saya tahu saya dah lama tak update belog. sungguh-sungguh masa sangat mencemburui saya. kalo nak ngadap belog lagi, sungguhlah saya harus korbankan masa tido yg hanya 4jam tu. haha. oke abai  =.=


perkongsian kali ni sekadar perkongsian santai sambil-sambil ingat citer zaman tok kaduk dahulukala yg semakin terkeluar dr kotak ingatan disebabkan oleh memori yg terlalu padat. 
-no free space, so kene transfer ke belog dan delete supaya ruang memori kembali banyakss-


1. abah selalu kata saya perlu tutup aurat, pakai tudung, jangan tinggal solat dan jadi anak solehah sebab kalo tak besar lagi abah dan ummi yg tanggung dosa. dan tiap kali itu saya akan nangis sakan sebab takut ummi dan abah dosa sebab kalau "dosa masok api neraka" ;)


2. kitorang duk KL dolu kecik-kecik woO... sekarang duk kat sipi-sipi KL je. haha. tapi, se-KL2 dan se-SELANGOR2 saya, saya tak pernah menjejak kaki ke shopping mall kt KL, Jln TAR, chow kit, jln masjid india dan seangkatan dgnnya yg fofular kt KL tu sampailah umur saya 19 tahun! orang cite benda-benda alah murah kebendelah hapelah, siyes, korang dapat balasan muke bLurr saya je Oke =.= sila jadikan saya sbg tour guide KL anda sekiranya anda mahukan keseronokan kesesatan bersama saya ;p


3. kitorang kecik-kecik tak kenal artis sebab tak pernah dengar orang menyanyi merepek-repek tu semua sebab baru je orang tu nak nyanyi, abah/ummi dah tutup tv.haha. jadi kalau orang soh nyanyi kitorang akan nyanyi "satu-satu saya sayang Allah, dua-dua sayang Rasulullah, tiga-tiga sayang ummi abah, 1,2,3 sayang semuanya" oke sa best sa ;)


4. waktu darjah 1 saya teringin ke sekolah tidak bertudung bila tengok kawan-kawan relaxxx je pakai pinofore tanpa tudung siap ulit-ulit rambut bertocang dua, 3 dengan pin dan getah MERAH ngelip ngelapnye. dah tu dorang siyap tunjuk kelip rambut tu hari-hari lagi. ceh! macam saya takde je kt rumah tuh tapi bila ummi kata ummi bagi sehari utk tak pakai tudung tak nak pulak. kunun malu. eh, saya memang pemalu harap maklum =.=


5. kalau beli mamee tak pernah makan ngan benda alah perasa yg ada dalam pack tu sebab ummi kata benda tu bahaya kalo makan benda tu nanti bodoh sampai ke tua. siyeslah takut nak sentuh benda alah tu. dah besar dah taw, selambe je makan. sebab tu yg kene short term memory loss tuh! melawan cakap byk =.=


6. waktu sekolah rendah, orang sakan merentas desa, saya sakan merentas orang yg merentas desa. haha. saya PBSM yg bertauliah oke ;p


7. orang selalu sambut birthday dengan lilin bagai siap party-party lagi. kitorang dapat cake without lilin dah tu tak da kawan-kawan yg datang sambut sekali. abah kata tiup-tiup lilin party-party tu cara barat bukan cara kita org islam. so, abah dan ummi buat majlis doa selamat waktu buka puasa hari khamis. zaman kecik-kecik dulu ummi abah dan sahabat-sahabat dia akan puasa dan iftar bersama pada tiap hari khamis. kitorang anak-anak tukang main kejar-kejar time orang buka.tapi time solat kitorang berjemaah sama oke ;)


8. kecik-kecik tak berani langsung guna aku kau. sampai ke darjah 6 dok lagi guna saya-awak, kita-awak. skema giler. takut tuuu. nanti kene cili haha. sebab ummi takmo kitorang terlepas guna aku kau dengan orang tua lagi-lagi saya yg sungguh mulut murai ni, hado kang terguna aku kau kat atok. maw sebesen haku dicili haish hihi


9. korang kenal tak ubat homeopathy? yang kecik-kecik putih cam gula-gula manis tuh. sedap Oke, siyes! saya ngan angah selalu sorok-sorok panjat almari time orang tengah tengok berita utk curi-curi makan ubat tuh. bahaya betol! 


10. dulu kalau cari beg sekolah taknak kalah. nak yang paling besar dengan roda warna MERAH lagi tuh. pastu turun tangga tarik laju-laju sebab suka beno bunyik debak-debuk roda beg tuh. hape ke peleklah perangai.


11. pastu darjah dua trend pakai tudung letak ke benda pengeras tudung yang macam awning tudung lycra sekarang tuh. gi potong cover depan buku scrap yg keras tu pastu letak dalam tudung. kalo takda, potong kertas, then letak. ni lagi satu trend pelek.


12. kalo pakai lipstic paling payah. taknak makan minum dan tiap 5minit akan tanya soalan sama "ade lagi tak lipstik ni?" how sadiss lah orang yg kene jawab soalan tiap 5 minit tuh.haha


13. benda yg paling saya takut dulu sampai sekarang adalah BUTANG. oke, BUTANG! saya tahu saya pelek =.=


14. kitorang adik beradik dulu kecik-kecik sangat jakun dengan SUNGAI dan LORI KONTOT. kalau lalu sungai kuar taman kitorang tu kitorang akan jerit ramai-ramai sungaiiiiiiiiiiii. ape kejadahlah tak matang sungguh.


15. waktu raya semangat nak buat baju berfesyen kebaya bagai. siap ikut badan lagi. tapi pastu baju tu simpan dalam ghobok tak pakai sebab malu. hanya dipakai utk tujuan berangan sahja oke ;)


taktaw nak ngata apa lagi dah haha. oke blurr =.= 


wassalam ;)

4 orang bermuhasabah:

Unknown said...

haha, gelak baca entry ni. Time kecik, mama abah Eza tak pernah belikan patung. Tapi, dorang belikan mainan ala-ala lappy yang main card tu. Hari-hari belaja omputeh. Petang-petang, mama ajar ngaji. Time befday plak, masa sekolah rendah. Bukan nak sambut. Mama bagi bungkusan kecik-kecik isinya layer kek untuk bagi kawan-kawan. Tak pernah buat celebration besar-besaran pun. Rai kat rumah, baca doa selamat. :).

Panjang plak dah komen Eza kali ni. wawawa. juling tak baca?:P.

asrar.huda said...

@Eza Boom Boom :) tak juling rabun sebentar je hehe. akk dapat anak patung setahun sekali je. pastu jahit baju kurung utk patung tu sendiri sbb nampak xsopan betol dia pakai skirt.hahahahah rajin x?

Ana said...

wow..! short memory..?
mcm long term je ni..
sy pun xingt sgt da zaman kecik2 dlu..XD

asrar.huda said...

@Ana saya long term punya ingat. yg short term yg payah nk ingat. gi dapor xingt nk hamek ape, boleh x? hahahah