Followers

Monday 28 May 2012

episod berbaur


Bismillahirrahmanirrahim. 

last friday waktu balik dari kampus ke rumah, ternampak seorang pakcik mungkin seusia abah terduduk di tepi jalan dgn kereta tersadai, rosak lah kot kan. dengan 130km/hour, ikut lane  paling kanan pula, memang hampasss lah kalo tetibe ko ke kiri secara mendadak kan. tapi intai-intai kat side mirror, ade dah orang yg berhenti bantu pakcik tu. alhamdulillah ;)


tapi tapi tetibe teringat kat abah, peristiwa time kereta saya rosak kat kampus. oh rasa bersalah dan kesal itu ada sampai sekarang ! abah, maaf ;( 




lepas office hour, abah teros ke UiTM dengan kawan dia. dari KL ke Shah Alam lepas office hour memang memerlukan kesabaran tahap mega oke. parking kat tempat sempit, berbukit pulak tu, dengan panasnye hari, haruslah peluh itu keluar lebih sikit bila nak menolak kereta keluar daripada tempat parking tu. pheeeewww =.= kasihan abah. seboleh-bolehnya saya dan sahabat nak tolong abah tolak tapi abah tak bagi sebab abah risaukan kaki saya. see, again, abah masih tetap risaukan pasal kesihatan saya. dan hari itu, ABAH PUASA. oke fine, air mata dah berlumba nak keluar ! Allah.... rasa bersalah tu sampai sekarang oke. sampai sekarang ! abah puasa, kawan abah juga puasa, bila digabung, kudratnya bersamaan je dengan kudrat seorang lelaki berusia yang tidak dalam keadaan berpuasa. abah tanya ada tak mane2 kawan lelaki yang dapat tolong tolak sebab abah tak larat sangat. ALLAH, tahu tak sayunya rasa waktu tu ? abah, maaf, along tak kenal ramai lelaki =.= yang ada pun semuanya tak ada di kampus ;( time tu sebenarnya ramai dan sangat ramai oke lelaki-lelaki muda yang lalu lalang balik dari kelas. tapi mereka buat apa ? tengok dengan pandangan pelik, tak pelik pun selambe macam abah dan kawan dia tu sedang berseronok pulak kan tolak kereta. 


saat tu baru saya faham sukarnya mencari lelaki yang benar-benar bersifat membantu. ALLAH...saya mungkin dah terbiasa dengan abah yang sangat caring, yang sangat helpful, yang sentiasa ada bila saya perlukan. bila tiba-tiba saat tu tak da sapa bantu abah saya jadi sangat marah, sedih, geram, nak nangis ! terfikir-fikir, tiada terdetikkah d hati pemuda-pemuda gagah ini utk membantu ? terkeluar butir bicara sahabat, mereka ini gagah di luar, namun lemah di dalam. bilamana mereka hanya mampu melihat kesusahan orang lain tanpa sedikit pun usaha untuk membantu, petanda jiwa mereka lemah. oh, sahabat juga menjadi pemerhati rupanya. pada akhirnya, kami menjadi anak lelaki abah, bersama membantu menolak keluar kereta ;) adakah kami lebih gagah dari pemuda-pemuda yang lalu itu ? teeet ! 


dan saya belajar sesuatu, mencari menantu untuk abah yang bersifat seperti abah adalah sangat susah ! *ching*ching* ;p

5 orang bermuhasabah:

Anonymous said...

turut tersentuh..

mustRZ said...

carik cepat ye cik haziqah..hehe

asrar.huda said...

@mustRZ kamek cari ? oh nOo ! abah cari Oh yess ! ;)

Unknown said...

susah nak dpt lelaki baik zaman sekarang.. tambah2, yang ada internal value yang tinggi :) Semoga berjaya mendapat jodoh seperti ayah cik akak :)

asrar.huda said...

@Eza Boom Boom :) kalaulah akk boleh like. haha. insyaALLAh.daoa2kan ;)